אולף קארו בספרו סובר כי קשה להצביע על מוצא היסטורי
משותף לכל הפתאנים שכן ההיסטוריה הפתאנית מעולם לא נכתבה באופן שיטתי אלא כשרידי
עדויות בלבד. מה גם שלפתאנים אין כמעט ממצאים ארכיאולוגיים בעלי משמעות עד לתקופת
השלטון המוע'ולי (מוגולי) במאה ה-15. הפתאנים לא בנו מבני פאר ולא השאירו כתובות
או הקדשות על חרסים, מצבות או מבני ציבור. אולם
ממקורות שונים ניתן לנסות וללמוד אודות מוצא קהילות אלה.
הירודוטוס
הנוסע היווני במאה החמישית
לפנה"ס, מדווח ביומן המסע שכתב, כי הפתאנים הגיעו אל אפגניסטן מאה שנה קודם
לכן, במאה השישית לפנה"ס (בתקופה המקבילה היסטורית למועד גלות עשרת השבטים).
אלכסנדר הגדול כבש את המרחב האפגני במאה השלישית
לפנה"ס וחוקרים כמו אולף קארו ופרופ' פידא הסניין, אותו פגשתי בקשמיר, סבורים
כי קיים דמיון מפליא בין תווי פניהם של הפתאנים לבין חיילי אלכסנדר מוקדון וכנראה
מוצאם שלפחות חלק מן הפתאנים הינו בקיסר זה ובחייליו.
חוקר בריטי בשם H. W. Bellew שחי במאה ה-19, סבור כי מוצא
הפתאנים בבני הרג'פוט ההינדים במאה השביעית לספירה. הוא קובע זאת בשל העובדה
שלהבנתו שפת הפושטו הפתאנית דומה להפליא ללשון הסנסקריט.
Sir
H.Hlliot סבור כי מוצא
הפתאנים בהרי הקווקז.
כל הדעות הללו טובות ויפות, אך אם תפנה אל פתאני ברחוב ותשאל אותו
למוצאו - בדרך כלל תקבל את התשובה האחת והיחידה: "אני מבאני אישראיל"!
ואז אם תרצה להעמיק ותשאל אותו, מאיזה
שבט אתה- תהיה התשובה, בני יוסף, בני אפרים או מצאצאי "מליכ תלות" - הוא
המלך שאול בן קיש וח'ייס (קיס) עבדול ראשיד, שני אישים שחיו בהפרש של כ-1700
שנה זה מזה, אך מקורם באותה משפחה ובשבט בנימין.
הפתאנים אותם נסעתי לפגוש הם מוסלמים
בדתם אך גדלים על האתוס הזה ומעבירים אותו מדור לדור. הבעייה היא שכיום האתוס הזה
הולך ונעלם, כאשר רבים מן הפתאנים, לפחות במרכז הודו, מתבוללים בתוך המיין-סטרים
האסלאמי, או בתוך החברה ההודית, אך עדיין, חלקם לפחות ממשיכים לאחוז בסיפור המוצא האחד והיחיד - אנחנו באני ישראל!
אלה חלק מן הפתאנים עימם זכיתי להפגש במחוזות
רג'סטן ואוטאר-פארדש:
 |
שטיח התפילה הפתאני חסר קליגרפיה - בניגוד לשטיח התפילה המוסלמי |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה